Развива ли се групова динамика онлайн?

Ninety Nine Team | ноември 24, 2020

„Начинът, по който един отбор играе като отбор, определя неговия успех. Може да имате група от най-великите индивидуални играчи в света, но ако не играят заедно, клубът няма да струва и стотинка“

Бейб Рут

Както в спортните отбори, така и в групите за обучение, взаимоотношенията между хората и доколко действат заедно определя успеха на групата като цяло и на отделния човек като част от нея. Събирането на хора в група неминуемо поражда групова динамика – процес, който може да задълбочи или да попречи на ученето.

Какво точно имаме предвид, когато използваме термина групова динамика?

Груповата динамика представлява психологическите и поведенчески процеси, които протичат в рамките на групата. Тези процеси се отразяват както на индивидуално ниво на ефективността на всеки член на групата, така и на ефективността на групата като цяло.

Основните елементи на груповата динамика, които ще разгледаме тук, са:

  1. Процеси, свързани с изграждането на взаимоотношения в групата
  2. Процеси, свързани с постигане на целите на обучението и ефективността на ученето
  3. Индивидуални поведения

Когато усвояваме знания или тренираме умения в рамките на група, всичко, което правим в нашето общо пространство има значение за ученето – къде и до кого сядаме; начинът, по който се свързваме с другите; начинът, по който се самоизявяваме; с кои хора усещаме близост и с кои се поражда антагонизъм; доколко индивидуалните ни цели за обучението съвпадат с общата цел на групата, и т.н. Това особено важи за ученето чрез преживяване, където основното осъзнаване минава през взаимодействията и собственото преживяване в рамките на групата.

Как обаче стоят нещата при групи в онлайн обучения, в които нямаме класически групов формат?

Във виртуална среда наблюдаваме 3 ефекта, всеки от които затруднява развитието на груповата динамика и пречи на сплотяването на групата.

1. Усещане за сигурност

Всеки от участниците е сам в своето собствено пространство, липсва директен контакт между водещия и участниците и между самите участници. Това създава у хората усещане за сигурност и  нагласа, че „Ако нещо не ме устройва, мога лесно да се изключа“. Има риск участниците да се изолират и да пропуснат възможности за взаимодействие, комуникация и учене.

2. По-трудно постигане на усещане за споделено време и пространство (тук и сега)

Когато споделяме едно пространство, имаме много по-голяма възможност за неформална комуникация. Хората се опознават по-добре, отпускат се по-бързо и съответно са готови да поемат повече рискове и да експериментират повече, тоест учат по-бързо и по-задълбочено.

3. Навик за пасивна роля на участниците и активна роля на водещия

В обученията на живо има очакване, че участниците ще се включват активно, докато онлайн обученията все още се свързват основно с формати като видео уроци или уебинари, в които участниците са пасивни. Пасивността блокира възможността за преживяване и съответно затруднява ученето.

Компенсирането на тези ефекти налага промяна на самата роля на треньора по отношение на груповия процес:

За да провокира и засилва груповата динамика, треньорът много по-активно трябва да планира взаимодействията, както между себе си и участниците, така и между участниците във всеки от елементите на груповата динамика.

Какво можем да направим на ниво дизайн, за да развиваме всеки от елементите на груповата динамика?

Елемент 1: Процеси, свързани с изграждането на взаимоотношения в групата

Това са процесите на създаване на близост, изграждане на доверие и развитие на груповата кохезия (приятното усещане за сплотеност, сигурност и желание да прекарвам повече време с тази група).

Тези процеси, които създават преживяването за принадлежност към групата, имат и силно влияние върху субективното преживяване на удовлетворение от обучението.

Доверието помага на участниците да се почувстват сигурни и да се отпуснат да задават въпроси, да споделят изводи или трудности, което увеличава ефективността на обучението.  Също така добрите отношения подпомагат сътрудничеството и подкрепата между участниците, което пък засилва усещането за учене чрез обмяна на опит и усещане за собственост върху наученото, тъй като е постигнато без участието и независимо от водещия (поне привидно).

Някои от подходите, които можем да включим в дизайна, за да допринесем за развитието на динамиката по този критерий са:

  • Разделяне на малки групи (избираме вариант в зависимост от голямата ни цел: 1) Постоянни групи, в които се работи, с цел сближаване и сработване на хората в групата или 2)           Различни групи с цел опознаване на възможно най-много участници
  • Ритуали за споделяне
  • Геймификация, която насърчава участниците да се подкрепят и да работят заедно

2. Процеси, свързани с постигане на целите на обучението и ефективността на ученето

Това са процесите, чрез които групата постига съгласие върху начина си на работа (нормите), съгласие върху груповата цел и съвпадение или синхрон между груповата цел и индивидуалните цели на участниците. Тези процеси са пряко свързани с мотивацията на участниците и готовността да се инвестират усилия в собственото учене и подпомагане ученето на останалите в групата. Някои важни характеристики, подпомагащи ученето в групите са: има ли еднакво ниво на ангажираност и активност на участниците; споделят ли всички еднакво отношение и съгласие по това как ще учим и как ще се развиваме в тази група; има ли относително еднакво входящо ниво на участниците и съответно близки или поне не-противоречащи си индивидуални цели за развитие.)

Някои от подходите, които можем да включим в дизайна, за да допринесем за развитието на динамиката по този критерий са:

  • Споделяне на нуждите, очакванията и целите на участниците
  • Поставяне на ясна рамка на целите в началото – как ще подходим към изпълнението на тези цели
  • „Продаване“ на рамката, а не налагане – даваме доводи и примери защо участниците да участват, които са свързани с техните цели
  • Установяване на правила/принципи за участие (какви са ползите за вас от спазването на правилата, защо те са важни)
  • Дискусии за изразяване на различни гледни точки

3. Индивидуални поведения

Това са индивидуалните поведения на участниците и тяхното влияние върху процеса. Водещите наблюдават следните типове поведения:

Насочени към себе си: свързани със запазване на собствения имидж и/или постигане на по-важна позиция в групата.

Насочени към групата: свързани с изграждане и защита на групата и подпомагане на груповите цели и процеси/кохезия

Свързани със собствените предизвикателства в процеса на учене или промяната: съпротиви към водещия, съдържанието или метода; съпротиви към темата; трудности в усвояването или разбирането на елемент от обучението; провокиране на себе си да излезе от зоната си на комфорт; ниво на готовност за приемане на обратна връзка; ниво на готовност за експериментиране.

В наблюдаваните три типа поведения, разграничаваме: ПОЛЕЗНИ поведения – такива, които помагат за ефективността на обучението и ЗАТРУДНЯВАЩИ – такива, които пречат или поставят под риск ефективността на обучението.

Някои от подходите, които можем да включим в дизайна, за да допринесем за развитието на динамиката на ниво индивидуални поведения са:

  • Задаваме рамка и сигурно пространство – пространство за учене един от друг.
  • Създаваме групов договор – тук ние задаваме какво е ок, какво не е, как действаме при конфликти и неразбирателства
  • Много по-активно осветяваме елементи и поведения, които иначе биха останали незабелязани
  • Итервенираме по-предпазливо и внимателно, отколкото бихме го направили в присъствен формат, за да избегнем „изключване“ от страна на участника

Как да създадем успешно интерактивно обучение онлайн?

Как работим с груповата динамика е само един от елементите на успешното онлайн обучение. Други важни аспекти, които разглеждаме и с които експериментираме в курса ни за онлайн треньори Train the e-trainer са:

  • Как боравим със собственото си присъствие, когато не се намираме на едно и също място с участниците
  • Как разнообразяваме съдържанието си, за да поддържаме вниманието на хора, които могат всеки момент да се изключат
  • Как създаваме интерактивност и  пресъздаваме учене чрез преживяване, когато не сме заедно

Вижте как можете да се запишете за второто издание на Train the e-trainer тук: https://www.ninetynine.bg/e-trainer