Компетентностно интервю – Как да се подготвим успешно в ролята си на интервюиращи?

Мила Захариева | април 11, 2023

Преди да стигнем до подготовката обаче, да видим в какви случаи Компетентностното интервю е ценен инструмент:

  • Искате да подобрите преценката си за кандидатите за работа, особено за ключови позиции и да намалите текучеството, заради неподходящи назначавания
  • Искате да имате удобен инструмент, с който да изследвате областите за развитие на служителите в компанията и да планирате по-ефективно програмите за обучения
  • Искате да повишите обективността на оценките на хората в компанията и доверието на служителите в тези оценки

Ако сте разпознали някои от тези нужди, четете нататък 🙂

Какво е компетентностно интервю?

Компетентностното интервю е особен тип структурирано интервю, което цели да извлече конкретни работни примери от практиката на човека, който ще оценяваме. То се базира на заложени ключови компетенции за ролята (от където идва и името му), които подробно изследваме посредством интервюто. Целта тук и „майсторството“ на подхода е да предразположим интервюирания да ни разкаже в конкретика различни случки от работното си минало, а не да говори „по принцип“ как трябва да се действа, към което ще се изненадате колко голяма част от хората са склонни 😊

Защо да избера точно компетентностното интервю?

Компетентностното интервю може да улесни вземането на редица решения и да повиши качеството им:

  • При Подбор на персонал – решенията за избор на най-подходящия кандидат ще бъдат много по-точни. Ще имате много подробен и ясен профил на всеки кандидат. Ще разполагате с информация по всяка една компетенция – къде са силните страни, къде е необходимо да се работи още, готов ли е за позицията, ще можете ли да инвестирате в сферите, които е необходимо да надгражда.
  • В програми за развитие – Информацията от компетентностното интервю, ще ви позволи да начертаете конкретен развитиен план за даден служител или група служители, които сте оценили посредством интрумента.
  • При организационни преструктурирания – Ако в компанията престоят промени в структурата, компетентностното интервю ще ви помогне да прецените кои хора имат уменията да заемат нови, различни или по-високи позиции
  • В процеси по оптимизиране на персонала – Решението кой да напусне екипа, когато това се налага, често е сред трудните решения, които изискват ясни критерии и добра аргументация. Компетентностното интервю е сред инструментите, които се използват и за тази цел.

Как да се подготвим за провеждане на компетентностно интервю?

„By failing to prepare you are preparing to fail” Benjamin Franklin

Изрядната подготовка е основен фактор за успешното компетентностно интервю. Обикновено този етап отнема най-много време и изисква усилията и отговорността на всички, които ще участват в процеса по изготвяне и провеждане на интервюто.

Няколко са основните елемента, на които е важно да се отдели внимание по време на подготовката.

  • Дефиниране на ключовите компетенции

За този стартов етап е необходимо да разполагате с добре оформен компетентностен модел, който служи за база на оценката и разписване на интервюто. Поведенията, които се съдържат във всяка една компетенция всъщност ще определят и какви въпроси ще задавате.

Например в компанията имате разработен тиймлидерски компетентностен модел с няколко ключови компетенции и разписани желани поведения.

Нека да вземем за пример  компетенцията „Работа в екип“ и едно от поведенията към нея:

„Търси идеи от другите членове на екипа“

  • Разписване на въпросите – След като вече разполагате със списък на всички поведения, които се „крият” зад компетенциите, започнете с разписването на въпросите, компетенция по компетенция.

Вземаме по-горното поведение от компетенцията Работа в екип – „Търси идеи от другите членове на екипа“ и формулираме въпрос:

Разкажи ми конкретен пример от практиката ти, когато за важно решение, си се допитал до екипа за идеи.

Със същата логика, разписваме въпроси за всяко едно поведение.

  1. Обърнете внимание дали с един въпрос можете да оцените повече от 1 поведение и дали не задавате повтарящи се въпроси при отделните компетенции. Важно е въпросите да не са насочващи и да не подсказват какъв отговор се очаква.
  2. Разписване на допълнителни въпроси

Не винаги въпросът може с лекота да насочи участника, към работния пример, който търсите да оцените. Ето защо, добра практика е да имате предварително подготвени допълнителни перефразирани или зададени през друга перспектива, с които да си набавите нужната инфомация. Тези разписани допълнителни въпроси са ценни и, когато екипът интервюиращи е по-голям и е необходимо да подсигурите единен подход.

Когато разписвате тези допълнителни въпроси, целете да извлечете максимално подробна информация, така че да си представите, че и вие сте били свидетел на станалото. Тук влизате в ролята на много любопитен събеседник, който иска да разбере – Къде, кога, с кого, как?“

  • Определяне на времетраенето

Преценете колко време би отнела всяка група въпроси. Разпишете предварително това време и запознайте всички участващи експерти с него. Интервюта с продължителност повече от 90 мин. обикновено са предизвикателство, както за интервюиращите, така и за интервюираните, така че е добре да не се надвишава това време.

  • Научаване на въпросите

Когато стартира интервюто, експертът има задачата да следи за много елементи – за релевантността на примерите, за това дали е задал всички въпроси и дали има информация по всички критерии, за това доколко примерите са истински. Ето защо е важно да познаваме предварително много добре структурата на интервюто и въпросите, така че да оставим пространство в главите си да следим за другите елементи, които се случват по време на интеракцията с участника.

Защо е критично важно да познаваме в детайл методологията за създаване и провеждане на компетентностно интервю?

Всъщност, професионалното провеждане на интервюто ни предпазва от следните рискове:

  • Да мине предвиденото време за интервюто, без да сме извлекли търсената информация по всеки критерии
  • Да позволим на отсрещната страна да ни манипулира чрез примерите си
  • Да създадем в интервюирания усещане за несигурност и обърканост
  • Да изкривим оценката и съответно  да вземем погрешни решения, което е сериозен риск за неприятни последствия за хората и организацията

Ако искате придобиете умения за водене на компетентностно интервю или да ги надградите настоящите си, запишете се в следващото издание на Сертификационно обучение за водене на комептентностно интервю през октомври. Повече информация за него ще намерите тук: https://shl.bg/competence-interview/