Екипът ни от сертифицирани от SHL асесори (експерти Оценка на таланти) наброява вече 14 човека и расте с всяка година. В тази статия ще ви запознаем със Сузана Чакърова и Емилия Зафираки, които са с нас съответно от 5 и 8 години. През погледа им ще видим предизвикателството и отговорността да оценяваш поведение на ключови служители, какви са ползите от Асесмънт центъра за компанията и за участниците в него и какво трябва да имат предвид, компаниите, решили да използват инструмента.
- Представи ни се накратко – какъв е пътят до това да станеш оценител?
Сузана:
Целият ми професионален път е свързан с управлението на човешки ресурси в разнообразни области на живота и бизнеса. Интересите ми винаги са били насочени конкретно към личността на човека в организацията. Вълнува ме какво задвижва изборите на човека, какво го отличава и кара да се развива и променя. Професионалното ми любопитство и желанието ми да бъда в помощ, ме доведоха на мястото, в което идентифицирането и развитието на талантите се разглежда с голям професионализъм.
Емилия:
По-голямата част от професионалния ми опит е в областта на управлението на хора и организационното консултиране. От 2010 г. съм консултант „Организационно развитие“ и съм участвала и реализирала редица проекти, свързани с организационен редизайн, преструктуриране и оптимизиране на работни процеси, изграждане на системи за оценка на представянето, повишаване на ефективността, управление на промяната, изграждане на различни вътрешни системи както за бизнеса, така и за неправителствения сектор. В екипа на Ninety Nine съм от 2015 г. и съм участвала в десетки центрове за оценка и развитие на таланти.
- Какво за теб е Асесмънт Център – как би го описала?
Сузана:
Асесмънт център е съчетание от ефективни инструменти за оценяване на конкретни компетенции на, най-общо казано, бизнес хора. Това става като наблюдаваме поведението на участниците и го превеждаме към определени компетенции. За мен лично винаги е вълнуващо, винаги различно преживяване, свързано с голяма отговорност, но и удовлетворение. Асесмънт центърът изисква много подготовка, голяма прецизност при оценяването, хармонично взаимодействие на двойките оценители*, за да постигнат консенсус, изисква внимание и търпение – нещо, за което се изисква упорит труд, но резултатът си заслужава!
Емилия:
Центърът за развитие и оценка на таланти е инструмент с много висока степен на валидност на наблюденията, което го прави изключитлено надежден. Освен методологията, която е без аналог, за това допълнително гарантира и нашият екип от сертифицирани оценители, към които принадлежа и аз. Комбинацията от различни ролеви активности, чрез които се наблюдават предварително дефинирани компетенции и възможността всеки участник да бъде наблюдаван от двама оценители водят до качествена оценка на потенциала. Крайният продукт е достоверна „моментна снимка“ на нивото на умения и възможност за персонализирано планиране на развитието на служителите в компанията.
- Какво те мотивира да се занимаваш с Асесмънт?
Сузана:
Мотивира ме най-вече личната ми ценност да помагам на хората – в случая на хората от бизнеса. Възможността да бъда в контакт с хора, които са в процес на развитие, а също и непосредственият резултат, който получават участниците под формата на обратната връзка, която им давам, ми носи голямо удовлетворение. Да работя в екип от колеги, доказани професионалисти в областта на асесмънта, пък е възможност за мен да поддържам актуални уменията си. Екипът е страхотен и за мен е чест да съм част от него.
Емилия:
Ттова е уникална възможност да помагам на хората да оценят правилно потенциала си и да вземат качествени решения как да го развият. По време на сесиите за обратна връзка участниците често се изненадват от резултатите, които са постигнали. Някои от тях се самооценяват критично и това, че ние сме идентифицирали у тях потенциал за умение, което според тях не им е силна страна, ги кара да се мотивират за следващи стъпки.
За мен няма по-голямо удовлетворение от това да видя как някой е повярвал в себе си, във възможностите си и знае какъв път му предстои да измине, за да се усъвършенства. Увереният в собствените си възможности човек е щастлив и спокоен, което неминуемо води до промяна в общуването, във взимането на всекидневни решения, не само на работното място, а и извън него, дава възможност за по-активна гражданска позиция, променя ролята в семейната среда и т.н. В крайна сметка подобна промяна, която се реализира във все повече хора влияе ползотворно на общността, от която всички сме част и носим своята отговорност.
- Кои са основните ползи от метода за компанията-поръчител и за участниците, от твоята гледна точка?
Сузана:
Центърът за оценка е невероятна възможност за една организация да отличи определени качества в своите служители и да им даде съвсем конкретни насоки за развитие. За участниците, макар и да им изглежда като обучение или пък изпитание, това е подарък, който рядко се получава в живота, защото накрая на процеса всеки получава ясни идеи за развитие. Ние асесорите сме обучени да осъществяваме тази възможност.
Емилия:
Основните ползи за компанията и участниците до голяма степен се припокриват и те са свързани най-вече с възможността да се оценят много внимателно и персонално уменията на хората, които са важни за развитието на организацията. Това е от безспорна полза както за компанията, така и за хората, желаещи да се развиват и усъвършенстват. Моят опит показва, че много често клиентите, за които извършваме тази услуга са компании, които високо ценят развитието на служителите си и го дефинират като основен приоритет.
- Какво трябва да има предвид една компания, която е решила да използва Асесмънт център?
Сузана:
Компаниите, които са решили да използват услугата трябва да имат предвид, че инструментът е колкото ефективен, толкова и деликатен за участниците. Те попадат в условия на симулации, в които трябва в реално време да демонстрират своите умения, поведения, отношение и т.н., и целта трябва много добре да се комуникира към тях. В този смисъл, подготовката е решаваща. Резултатите от асесмънта в много от случаите се използват за развитието на служителите, целта е добронамерена, а организицията им предоставя уникална възможност да се изявят и получат обратна връзка, която ще ги изведе до нови нива на професионализъм.
Емилия:
Най-важното, което трябва да имат предвид работодателите, които решат да използват асесмънт центъра като инструмент за оценка е, че това е само първата стъпка. По този начин те заявяват готовността си да подкрепят развитието на служителите и ако не се ангажират с дългосрочни действия в тази посока, това е смесен сигнал, които влияе на работодателската марка (employer branding).
Трябва да имат предвид, че техните служители са в много деликатна и уязвима позиция и ако те не комуникират правилно и прозрачно защо се провежда центъра за оценка рискуват да го компрометират. В подобна ситуация участниците са притеснени и стресирани, защото нямат представа за какво ще ги оценяват и често не могат да покажат пълния си потенциал. А от това няма полза и за двете страни.
Друго много важно нещо е предварително да се уверят, че компетентностния модел, по който се оценяват уменията на служителите е с поведения, отговарящи на действителните им задължения в момента или в бъдеще време, ако планират кариерна промяна за тях.
- Какво за теб е най-предизвикателно, когато се касае за оценка на поведение?
Сузана:
Най-предизвикателна е отговорността, която поемаш, за да поставиш определени оценки, знанието, че това ще повлияе на решения, които организацията и конкретните хора може би ще вземат възоснова на тях.
Емилия:
Най-голямото предизвикателство безспорно е, че срещу теб стоят хора, които носят определен потенциал, който ти трябва да идентифицираш и оцениш. Това е голяма отговорност, която аз с удоволствие поемам, тъй като методите, които използваме са изключително надеждни и стига човек да иска може да научи много за себе си, както за силните си страни, така и за тези, които може да развива и подобрява.
- Кое е това, което те задържа вече толкова години в оценителския екип на Ninety Nine?
Сузана:
Чувството, че правя нещо изключително смислено, концентриран опит чрез общуване с много и различни хора и бизнеси, не на последно място, това да работя с изключително приятен екип, знаещи, любопитни и съдействащи хора. Да не забравя и вълнението от „сценичната треска“ преди всеки асесмънт 😊
Емилия:
Доверието, което сме изградили помежду си с колегите, професионалнизма, качеството на услугата, което предоставяме и с което не правим компромис и възможността да помагам на хората да се развиват. Това ме зарежда с удовлетворение. А хората, които са участници в центровете за оценка са силно мотивирани да демонстрират уменията, с които разполагат и отворени за всякакви възможности, свързани с развитието им.
* Оценителите при нас винаги работят в двойки, за да се осигури максимална обективност на оценката.