В глобален мащаб компаниите инвестират милиарди в развитието на служителите си. Доколко тези инвестиции са ефективни зависи от това доколко успешно са дефинирани нуждите от развитие и доколко участниците в програмите имат мотивацията да се развиват.
Едно обективно измерване на компетенциите дава възможност да се постави правилната цел за развитие и да се избере най-подходящия инструмент, за да се максимизира ефектът от програмите. От своя страна индивидуалната оценка и обратната връзка върху нея засилват мотивацията, осигуряват приемане и готовност за действие. Така минимизираме съпротивите и работим много по-ефективно за изграждане на необходимите умения.
Опитът ни от последните две години показва, че основните предизвикателства, с които се сблъскват компаниите при прилагането на програми за развитие, са:
За измерване на компетенциите използваме доказаните модели на SHL, лидер в оценката и управлението на таланти, на който сме екслузивен партньор за България. Интегрираната методология за оценка на SHL дава възможност за оценка както на текущото представяне, така и на потенциала. Потенциалът е степента, в която личностните характеристики на човека правят дадени поведения и умения присъщи и лесни за овладяване или по-скоро действат като затрудняващи развитието на тези компетенции. Поведението, или това, което човек проявява, отразява нивото на настоящото представяне.
Измерване на личностните характеристики (потенциалът)
Използваме психометрични инструменти като въпросника на SHL Occupational Personality Questionnaire (OPQ), който дава оценка на потенциала по 20 универсални мениджърски компетенции. Психометричната оценка ни дава информация:
- Служители и мениджъри могат да отделят все по-малко време за развитие
- Все още развитието се възприема като отговорност на HR или на прекия ръководител повече, отколкото на самия човек
- Групите са по-нехомогенни и има значителни индивидуални различия в нуждите
- Програмите за развитие продължават да се движат от метода, а не от нуждата
- Приложението на уменията след края на програмата остава най-голямото предизвикателство
- Мениджър А има лош опит и не иска да опита отново
- Мениджър Б не знае как точно да подходи
- Мениджър В много трудно се доверява
- доколко човекът има потенциал в дадената компетенция
- кои характерови особености пречат или подпомагат проявата на тази компетенция
- колко лесно или трудно ще е да развие умения в тази област
- къде е най-подходящо да се насочат усилията за развитие
- планиране и организиране
- доставяне на резултати и покриване на очакванията на клиентите.
- Вижда крайните срокове като необвързващи и разтегливи и има склонност да оставя недовършени задачи
- Следенето на изпълнението спрямо крайните срокове не му е приоритет
- Обучение за управление на времето
- Индивидуални коучинг сесии с Иван, на които се обсъждат предстоящите проекти и срокове
- Срокът за всяка задача се поставя в общ календар
- Договаря се следенето на този срок да е отговорност на хората в екипа на Иван – те стават активната страна и следят дали той спазва срока си
- Слагаме фокус върху по-реалистично определяне и приемане на крайни срокове
- Фокус върху истинската потребност, а не в проявлението/симптома
- Движени сме от нуждата, а не от инструмента
- Индивидуален подход
- Подпомага приложението, тъй като адресира истинската нужда
- Поставят отговорността в ръцете на участника в програмата
- Улесняват мениджърите, специалистите развитие и самите участници
- Решават трудността с дефицита на време
- Превръщат нехомогенността на групата в предимство
- Фокусират се върху приложението